Johnny Depps indianfilm stoppas efter kritik

Parfymreklamen som stinker. 
Johnny Depp kritiseras hårt för sin indianreklam.
Nu slår stjärnan tillbaka. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Anders Nilsson

| 2019-09-12 kl 06:25 |

ProvaPremium

Det är i en reklamfilm för Dior-parfymen ”Eau Sauvage” som Johnny Depp, 56, går och spelar gitarr i ett ökenlandskap samtidigt som man får se en dansande indian på en klippa.

Reklamen blev snabbt nedsablad på sociala medier och Johnny Depp och Dior anklagades för kulturell appropriering då filmen är inspelad i ett indian-reservat.

Bild 1 av 7

Nu stoppas reklamfilmen med Johnny Depp efter att den anklagats för kulturell appropiering gentemot den amerikanska ursprungsbefolkningen.
Bild 2 av 7

Skådespelerskan Tanya Beatty är så irriterad över hur indianer framställs i filmen så hon har beslutat sig för att skänka sitt gage till en organisation som strider för amerikanska urinvånares rättigheter.
Bild 3 av 7

Filmen spelades in på ett indian-reservat och man hade med ursprungsamerikaner som rådgivare, ändå har den fått så kraftig kritik att filmen nu har dragits tillbaka.
Bild 4 av 7

Johnny Depp går runt och spelar gitarr i filmen och spanar efter en mystisk indiankvinna.
Bild 5 av 7

Johnny Depp spelar gitarr i sitt hobbyband "Hollywood Vampires".
Bild 6 av 7

Johnny Depp med exhustrun Amber Heard. Paret var gifta mellan 2015 till 2017.
Bild 7 av 7

Johnny Depp och Amber Heard är indragna i en rättslig strid om misshandel och förtal.

Skådespelerskan Tanya Beatty, 28, medverkar också och framställs som mystisk och förförisk. Johnny Depp spanar förgäves efter henne i filmen.
– Under inspelningen fick jag höra att jag såg för mycket ut som en amerikansk ursprungsinvånare, blev ombedd att klä av mig naken, tillsagd att ha mer fejkblod i ansikte så att det skulle se ut som att jag blivit våldtagen, säger Tanya Beatty.

Hon skänkte hela sitt arvode för reklamfilmen till en organisation för amerikanska urinvånare och uppmanar nu Johnny Depp att göra detsamma.

Parfymföretaget slår ifrån sig och säger att man jobbat tätt ihop med konsulter från den amerikanska ursprungsbefolkningen, trots det drog man tillbaka kampanjen kort efter att den lanserats.