Jetset-drottning

Janni Spies: Från jetset-drottning till ett liv i stillhet

Hon var utan tvekan nummer ett i Europa – på att leva glittrigt lyxliv.
På några futtiga år gick Janni Spies från springflicka till att bli Europas jetset-drottning.
Numera lever hon ett tillbakadraget liv, men allt kring namnet Spies lockar ännu danskarnas intresse. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jennifer Erixon

| 2022-07-24 kl 09:35 |

ProvaPremium

Det är inte svårt att älska en excentrisk mångmiljardär. Danmark älskade sin paketresekung Simon Spies som med sina extravaganser, skandalösa och rubrikskapande beteende gav benämningen ”livsnjutande” ett ansikte.

Han älskade att festa, hade sexorgier framför kameran och eftersom han hade något som kan liknas vid rockstjärnestatus omgav han sig naturligtvis med egna groupies.

Bild 1 av 7

Janni Spies blev en av de mest kända kvinnorna efter sitt bröllop 1983 med miljardären Simon Spies.
Bild 2 av 7

Janni Spies blev arvtagerska till hela Spiesdynastin och kom att bli Europas jetset-drottning. Hon bokstavligen strödde pengar omkring sig under många år.
Bild 3 av 7

Janni Spies var bara 21 när hennes liv förvandlades dramatiskt. Från helt anonym till Skandinaviens mest kända kvinna.
Bild 4 av 7

Hon gifte sig med den minst sagt excentriske miljardären och resebyrå-magnaten Simon Spies.
Bild 5 av 7

Simon Spies levde ett playboyliv och han älskade att omge sig med kvinnor.
Bild 6 av 7

Innan Simon Spies gifte sig med Janni var han känd för att ”Morgenbolledame” (”frukostbulledamer”) som serverade honom frukost på sängen.
Bild 7 av 7

Simon Spies hade många udda saker för sig. Hans så kallade hissfåtölj är klassisk.

Mest kända var de lättklädda unga kvinnor som i folkmun kallades ”Morgenbolledame” (löst översatt ”frukostbulledamer”), som serverade plutokraten frukost på sängen, gärna framför kamerorna.

Simon Spies var en myt och legend redan under sin livstid, men han var inte bara en playboy och livsnjutare. Han var också en mycket begåvad och framgångsrik affärsman som exakt visste hur man skulle utnyttja media och han förstod tidigt ordspråket ”dålig publicitet är bättre än ingen publicitet”.

Genom att skicka semester- och partysugna danskar till solen i söder byggde han upp Spiesdynastin bestående av resebyråer och flygbolag.