”Ullared-Boris” om nya livet efter tv-succén
Det brukar omnämnas som Sveriges mest besökta plats.
Reality-serien ”Ullared” gjorde en del av personalen på varuhuset Gekås till rikskändisar.
VD:n Boris Lennerhov blev något så ovanligt som en folkkär företagsledare.
Nu berättar han om livet efter tv-succén.
Stoppa Pressarna
| 2022-06-28 kl 05:32 |
Det var för lite mer än ett år sedan han drog sig tillbaka som verkställande direktör för det framgångsrika och unika lågprisvaruhuset Gekås i det lilla samhället Ullared.
Egentligen klev Boris Lennerhov, 66, av redan 2014, men blev tillfrågad 2017 att hoppa in igen under en kortare period medan en ny VD skulle rekryteras. Den ”korta perioden” blev dock ytterligare fyra år.
LÄS MER: Casper Janebrinks nya djupa svek mot hustrun
Efter nästan 20 år som högste chef kan Boris se tillbaka på en smått osannolik framgångssaga.
Lågprisvaruhuset är inte bara något som man åker till för att man måste handla det nödvändiga till hemmet.
Året innan coronapandemin tog sitt grepp om världen, 2019, så kunde Gekås stoltsera med otroliga 4,9 miljoner kunder. Som jämförelse kan sägas att nöjesparken Liseberg brukar ha drygt tre miljoner besökare.
Lågprisvaruhusets kunder handlade för 5,6 miljarder kronor och Gekås statistik är både intressant och svindlade.
LÄS MER: Pappans gripande ord om åren efter Aviciis död
Som till exempel att butiksytan är på imponerande 43 000 kvadratmeter, att man har 9 000 kundvagnar, att det finns över 100 000 unika artiklar i sortimentet, att det säljs 1,7 miljoner schampoflaskor om året och 320 000 påsar ”Ahlgrens bilar”.
Rekordet gällande antalet bussar fyllda med shoppingsugna kunder är från 2017 när det under en dag anlände hela 127 bussar till lilla Ullared, vars totala folkmängd 2020 var 748 personer.
Vilka är då alla dessa fanatiska Gekås-shoppare? Enligt statistiken är genomsnittskunden en 43-årig kvinna med eller utan barn.
”Hon” reser till Gekås och Ullared över dagen och kör 23 mil enkel väg. Vidare så besöker ”hon” lågprisvaruhuset 2-3 gånger om året, tillbringar nästan fem timmar i butiken varje gång och handlar i snitt för 3 300 kronor.
LÄS MER: Han pekas ut som Filip Lamprechts nye pojkvän
Det är alltså detta ”fenomen” som Boris Lennerhov lett och till stor grad varit med om att bygga upp sedan han tog över som VD vid millenieskiftet.
Gekås och Ullared var begrepp redan innan 2009, men i och med att reality-serien ”Ullared” hade premiär i Kanal 5 blev lågprisvaruhuset något som engagerade hela landet.
”VD-Boris” och många ur personalen blev kändisar och till och med folkkära. Och affärerna gick inte direkt sämre av all ”gratisreklam” på tv.
– Serien har betytt mycket. Och det är kul att den fortfarande lockar tittare. Det är hög igenkänningsfaktor, många karaktärer som är intressanta, sa Boris Lennerhov i en intervju med Expressen 2013.
LÄS MER: Gunilla Persson om uppbrottet med dottern
Han sa vidare i samma artikel:
– Vi gillar ju att titta på andra vanliga människor. Precis som när man sitter på torget och fikar, då är det andra människor vi vill betrakta. Det gäller ju även när vi sätter oss framför tv:n.
Året efter reality-serien haft premiär slogs ”kö-rekordet” på Gekås, när den uppmättes till 1,4 kilometer utanför varuhuset en oktoberdag.
Tittarna framför tv-apparaterna gillade bevisligen även de vad de såg, eftersom serien sändes under hela elva säsonger sammanlagt.
LÄS MER: Elisabet Höglund tvingas bort från sitt eget hem
Boris Lennerhov är kvar som styrelseordförande, men är till skillnad från förr inte inblandad i den dagliga verksamheten. Hans bevisade skicklighet som VD och hans stora intresse för trav har gett honom positionen som styrelseledamot i spelbolaget ATG.
Han säger att travsporten kan titta på Gekås och dra nytta av erfarenheterna därifrån.
– Gekås har utvecklats en del över tid. Om man hade gjort likadant som för 15 år sedan hade man inte funnits i dag. Det är lite den bilden jag ser även av travet. Okej, det har varit bra men det räcker inte i framtiden. Vi har helt andra kravställningar som konsumenter, säger Boris till Expressen.
Han hävdar också att ”mycket går igen” eftersom att både lågprisvaruhuset och ATG riktar sig mot ”vanliga människor”.
LÄS MER: Tomas Ledins sexavslöjande om hustrun chockar
– ATG:s målgrupp totalt sett är ganska lik Gekås. Det är inte så konstigt, det kan vara svårare att tänka enkelt ibland men man måste tänka utifrån en kunds perspektiv, oavsett vad jag själv tycker och tänker.
Hästsporten har varit en hobby i cirka 30 år för Boris Lennerhov, men från styrelserummet måste han nu också tänka professionellt och han ser att travsporten står inför utmaningar.
– Det blir nog rätt stora förändringar framledes, men jag tror totalt sett på en ljus framtid. Men det kommer att förändras mycket, man tappar publik varje år och det kommer inte att avta. Världen förändras och det finns inte lika många som har tillgång till en gård eller ett stall, säger han.
Han pekar även på tappet av publik ute bland landets travbanor.
– Man kan inte säga att de flesta travbanorna erbjuder någon större upplevelse. Det är när man kommer till de stora evenemangen som det är lite fest. Är det breddlopp så blir det som i division sex om man jämför med fotbollen.
Det låter onekligen som Boris Lennerhov hade det roligare på jobbet som folkkär VD på Gekås, än den framtida utmaningarna för hästsporten och spelandet kring det.