Tv-kocken Per Morbergs totala vin-fiasko

Nu kommer baksmällan.
Per Morbergs vinimperium har kollapsat fullständigt.
Kändiskockens viner säljer uselt.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Gittan Larsson

| 2019-03-03 kl 07:04 |

ProvaPremium

Per Morberg, 58, var en dominant tv-kock med ett kändisskap som överträffade det mesta.

Han var också kungen av kändisviner och sålde nästan 1,5 miljoner liter vin per år. Men det var då. Nu är läget annorlunda – helt annorlunda.

Bild 1 av 6

Per Morberg lämnade TV4 i höstas och gör en egen riskfylld tv-satsning, trots miljonförluster i egna bolaget. Och av hans vinimperium återstår inte mycket.
Bild 2 av 6

Per Morberg vimlar inte gärna men ibland visar han sig bland folk.
Bild 3 av 6

Per Morberg har hävdat att det inte går att sälja kändisviner längre. Något som Leif GW Persson avfärdar och anför att hans eget vin säljer otroligt bra.
Bild 4 av 6

Per Morberg med sin hustru Inese, paret har varit gifta i 30 år och deras dotter Alida fick nyligen barn med skådespelaren Bill Skarsgård.
Bild 5 av 6

Per Morberg som vi var vana att se honom, nu syns han inte i rutan längre.
Bild 6 av 6

Per Morberg har nog lätt att hålla sig för skratt numera. Hans stjärnstatus har gått upp i rök och miljoninkomsterna är ett minne blott.

Vinförsäljningen uppgår till en bråkdel jämfört med i fornstora dagar och Per Morberg har försvunnit helt från tv-rutan.

Numera äger inte ens Per Morberg sina egna viner som sälj säljs på Systembolaget och vinerna är på väg att försvinna helt.
– Jag gör mitt eget vin för att jag vill bestämma själv. Och planen är att fortsätta med fler drycker framöver, ett fruktigt torrt vin, en god, ren snaps och en spritsig torr champagne till exempel. Eller en ruskigt god öl, sa Per Morberg till Expressen i samband med att hans första vin lanserades 2011.

2013 var rekordåret när Morberg sålde 1 479 283 liter och tv-kockens vinaffärer omsatte osannolika 98 miljoner kronor. Per Morberg var så dominant bland kändisvinerna att han ensam stod för 75 procent av all försäljning av kändisviner.