Thomas Di Levas fruktan efter kristina hatet

Thomas Di Leva möttes av ilska och protester.
Hitlåten ”Dansa din djävul” retade upp kristna fundamentalister.
Nu orkar han berätta om den stora rädslan. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jennifer Erixon

| 2018-08-25 kl 13:25 |

ProvaPremium

Ingen kan ta miste på Thomas Di Levas, 54, pricksäkerhet för hitlåtar och med tiden har Gävle-sonen kommit att bli en av våra mest folkkära artister.

Artisten har ända sedan han slog igenom väckt känslor med sin något annorlunda framtoning.

Bild 1 av 7

Thomas Di Leva ska ut på kyrkoturné. Det var annorlunda 1989 då han möttes av avsky och protester.
Bild 2 av 7

Thomas Di Leva berättar nu om hur hans hit "Dansa din djävul" skapade bråk. På bilden tävlar han i Melodifestivalen.
Bild 3 av 7

Thomas Di Leva och Lotta Engberg i "Bingolotto". Gävle-sonen är numera riktigt folkkär.
Bild 4 av 7

Thomas Di Leva hette tidigare Magnusson i efternamn men tog sin mammas italienska namn Leva och la till ett "Di".
Bild 5 av 7

Thomas Di Leva tycker att hans sånger passar bra i kyrkorummet.
Bild 6 av 7

Thomas Di Leva kommer med ett nytt album efter årsskiftet.
Bild 7 av 7

Thomas Di Leva har turnerat med Diggiloo-gänget och tillsammans med komikern Per Andersson spexade han till det.

Det började med att han hade en stiliserad lock i pannan, den såg nästan ditklistrad ut. Ett par år in i karriären började Di Leva experimentera med sin klädsel. Sångaren blev förtjust i kaftaner och sedan dess bär han nästan alltid det praktiska plagget.

Men Thomas originella framtoning har också provocerat en del människor genom åren.  

Och även om de flesta mer än gärna tar till sig hans musik så finns det undantag även där. När han 1989 släppte hitlåten ”Dansa din djävul” tog det bokstavligen hus i helvete bland kristna fundamentalister.

Thomas Di Leva möttes med protester och demonstrationer när han skulle uppträdda i Jönköping, som av tradition är en religiös stad med många frikyrkor.