Stora Ica-ilskan mot Kjellman och Reuter

De tjänar miljontals kronor på sina lukrativa reklamfilmskontrakt. 
Men nu riskerar Björn Kjellman och Suzanne Reuter att förstöra Icas varumärke. 
Filmerna som skådisarna agerar i anklagas för vuxenmobbning. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Jonathan Johansson

| 2021-03-05 kl 10:45 |

ProvaPremium

Det slogs verkligen på stora trumman när matjätten presenterade de nya skådespelarere till sina populära reklamfilmer. 

På kroken hade det dominerande matföretaget fått de omtyckta aktörerna Björn Kjellman, 57, och Suzanne Reuter, 68. 

Bild 1 av 6

Vuxenmobbning och trakasserier. Tittarna reagerar negativt på Icas nya reklamfilmer med Björn Kjellman och Suzanne Reuter.
Bild 2 av 6

Björn Kjellman och Suzanne Reuter tjänar miljontals kronor på att göra reklam för matjätten.
Bild 3 av 6

Men trots de nya stjärnorna är tittarna inte förtjusta i filmerna som de upplever som vuxenmobbning.
Bild 4 av 6

Suzanne Reuter var under en period med i ICA-reklamen.
Bild 5 av 6

"Företag som stöttar trakasserier på arbetsplatsen på det här sättet lyfter jag handen från direkt. Detta hyckleri känns bara plumpt och elakt", skriver en tittare.
Bild 6 av 6

På Ica slår man dock ifrån sig kritiken.

Bara lanseringen av de folkkära namnen blev en jättehit för Ica som kammade hem reklamvärde för hundratals miljoner i form av nyhetsartiklar och andra inslag i landets största medier. 

Till och med public service och P4 Extra med Titti Schultz, 48, i spetsen uppmärksammade Kjellman och Reuter med anledning av Ica, som nämndes åtskilliga gånger i programmet på bästa sändningstid. 

Men nu riskerar Icas nya storsatsning bli en jätteflopp. 

Tittarna har reagerat med ilska över att de nya filmerna har förändrats och att stämningen är kall. Det upplevs som om att Ica marknadsför vuxenmobbning. 

I filmen spelar Kjellman ”Ica-Stig” och rollen som hans storasyster ”Ica-Stina”, majoritetsägaren av butiken, görs av Suzanne Reuter.