Måns Zelmerlöw kan straffas efter alkoholslarvet
Eurovision-vinnaren Måns Zelmerlöw är bara en i raden av kändisar som lanserat alkoholhaltiga drycker med sitt namn.
Och det har gått bra – över en halv miljon sålda flaskor.
Men nu tar Konsumentverket den omtyckte artisten i örat.
Stoppa Pressarna
| 2022-06-14 kl 18:05 |
Måns Zelmerlöw, 36, brukar lyckas med det mesta han tar sig an.
Han slog igenom som ung och blev en favorit bland tittarna i ”Idol” innan han så småningom överraskande blev programledare i ”Allsång på Skansen”. Senare dansade han hem segern i ”Let’s Dance” och krossade allt motstånd i Melodifestivalen med låten ”Heroes”.
LÄS MER: Lotta Engberg smittad med extremt dödlig sjukdom
Han vann därefter finalen i Eurovision Song Contest med den tredje största segermarginalen i tävlingens historia.
Vid sidan av sitt artisteri var Zelmerlöw snabbt på padel-trenden. Redan 2015 bildade han tillsammans med den förre tennisvärldsstjärnan Jonas Björkman, 50, ett företag som i dag är en av världens största padel-kedjor.
Att den trendkänslige entreprenören också skulle ge sig på alkohol var därför inte så förvånande.
Han har hittills släppt fyra viner i sin ”MZ… by Månz Zelmerlöw”-serie.
LÄS MER: Christina Schollins nytändning i äktenskapet med Hans
”Hola MZ Cava”, ”Hola MZ Cava Rosé”, ”MZ Barrik” och ”MZ Raval” alla trendiga namn med tillägget ”by Måns Zelmerlöw”.
Premiärvinet ”MZ Cava” blev snabbt en succé och därefter lanserade artisten sitt rödvin ”MS Raval”.
På Vinguiden beskrivs vinet, med en sedvanlig vinkännarformulering, som en ”förförisk spanjor med intensiva toner av frukt och kryddighet”.
Hittills verkar det ha gått bra, eftersom Zelmerlöws viner ska ha sålt drygt cirka en halv miljon flaskor under det första året av verksamheten. I en artikel i Nöjesguiden säger Måns:
LÄS MER: Jan Guillou bröt benet på efterfest med lesbisk duo på hotellrum
– Det är viktigt för mig att jag känner att jag kan gå ”all in” på de samarbeten jag gör, annars blir det inte långsiktigt.
Statliga Konsumentverket tycker dock nu att Måns Zelmerlöw har gått för hårt fram och varit för ambitiös i sina ambitioner att marknadsföra sina drycker.
Enligt Konsumentverket så strider hans reklam i egna sociala medier mot kravet på måttfullhet samt mot bildregeln och alkohollagen.
Den statliga myndigheten har nu skickat brev till Måns Zelmerlöw, som anses vara ”medverkaransvarig”, och till leverantören ”Hermansson & Co”, som bedöms vara huvudansvarig för de aktuella marknadsföringsåtgärderna.
LÄS MER: David Beckham: ”Posh har inte påverkat mig alls”
”Konsumentverket vill påpeka att den marknadsföring som förekommer i detta brev endast är ett urval av den marknadsföring som bolaget anses ansvara för. Måns Zelmerlöw rekommenderas därför att se över samtlig marknadsföring för att säkerställa att den är förenlig med de lagar och regler som gäller för marknadsföring av alkohol”, skriver Konsumentverket i brevet, enligt Dagens Juridik.
Innan myndigheten kommer att ta ställning om eventuella ytterligare åtgärder i ärendet, så kommer både Måns Zelmerlöw och leverantören att få en chans att yttra sig över vad som framkommit i granskningen.
Konsumentverket klankar ned på ett inlägg som Måns Zelmerlöw gjorde i våras om sitt nya MZ Barrik. Där skriver han:
”Först ett ord om förpackningen. I bolagets utbud av likriktade boxar så är den här designen kul, uppseendeväckande och uppskattad att ställa fram på matbordet – för ett riktigt bra matvin är den gyllene tunnan gjord av återvunnen metall.”
LÄS MER: Johnny Depps vilda lyxfest efter segern i rätten
Myndigheten anser att marknadsföringen bland annat innehåller osaklig information om förpackningen.
Uttryck såsom ”kul”, ”uppseendeväckande” och ”uppskattad” är påståenden som bedöms utgöra irrelevant information om varan. Vidare anser Konsumentverket att beskrivningen av förpackningen och dess unika utformning skapar ett intresse för produkten och lockar konsumenten att köpa produkten, refererar Dagens Juridik.
Med andra ord så hävdar Konsumentverket att Zelmerlöws reklam är osaklig och ”inte är förenlig med det särskilda måttfullhetskravet”.
Artisten har tidigare uppmärksammats för sin reklam – och då framför allt när han marknadsförde sitt eget nätapotek genom att rida naken på en häst. Det jippot fälldes av Reklamombudsmannen då de menade att artisten framställdes som ett sexobjekt.
LÄS MER: Beviset: Makens tydliga tecken till slagna kändiskvinnan
Nu har Måns Zelmerlöw fått så mycket smak för egen alkohol att han nu även släppt sin egen whisky, som är den första i en serie av sammanlagt fyra olika whiskys som ska representera de fyra årstiderna.
Artisten har dock Konsumentverkets ögon på sig och han får passa sig för att fortsättningen anspela på sina alkoholaffärer.