Designern: ”Kate dödade mitt varumärke”

Prins William förlovade sig.
Hans fästmö bar en berömd blå klänning.
”Kate-effekten” knäckte designern.

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Anders Nilsson

| 2017-02-22 kl 14:30 |

ProvaPremium

Prins William, 34, och Kate Middleton, 35, tillkännagav sin förlovning inför världspressen i november 2010.

På förlovningsdagen visade Kate upp sin maffiga safirring. Hon var klädd i en perfekt matchande blå klänning av märket Issa. Den ikoniska kreationen skapades av Issa-grundaren Daniella Helayel.

Bild 1 av 10

Nu berättar designern Daniella Helayel om hur det gick när Kate valde att bära hennes designplagg.
Bild 2 av 10

Prins William och Kate Middleton tillkännagav sin förlovning 2010.
Bild 3 av 10

Daniella Helayel hade designat klänningen.
Bild 4 av 10

Klänningen blev omåttligt populär i Storbrittannien.
Bild 5 av 10

Kate sågs tidigare ofta i klänningar av märket Issa.
Bild 6 av 10

Designern var oförberedd på vad "Kate-effekten" skulle innebära.
Bild 7 av 10

Efter att Kate burit klänningen blev efterfrågan enorm.
Bild 8 av 10

Det lilla företaget klarade inte av att hantera alla beställningar.
Bild 9 av 10

Daniella Helayel menar att hennes livsverk gick omkull på grund av Kate och William.
Bild 10 av 10

Paret har aldrig ens hört av sig till Issa-grundaren.

Nu avslöjar designern att ”Kate-effekten” fullständigt dödade hennes varumärke.

Klädskaparen säger att tiden efter det brittiska prinsparets förlovning var ett helvete. På minuter sålde Kate-klänningen slut. Efterfrågan så var överväldigande att det var ohanterligt. Hon fullkomligt drunknade i beställningar och telefonen slutade aldrig att ringa.

Det lilla företaget var inte moget för en så snabb tillväxt.
– Jag hade inte pengar för att finansiera produktion i den skalan, säger Helayel bittert och fortsätter:

– Banken vägrade att ge mig lån, och fabriken ringde och skrek om alla obetalda räkningar, uppger hon enligt tidningen You.