Hårda kritiken mot Victoria inför Nobel

Victorias val att bära klänningar från H&M får svidande kritik. 

Sömmerskorna i Kambodja och Bangladesh kan inte leva på sina löner och nu ifrågasätts kronprinsessans omdöme. 

– Hon är otroligt naiv när det gäller såna här saker, säger en initierad källa. 

Stoppa PressarnaFå obegränsad tillgång till allt:Få obegränsad tillgång:

Anders Nilsson

| 2017-12-10 kl 13:05 |

ProvaPremium

För ett varumärke är det en riktig jackpot när en kunglighet bär deras klänning under Nobelfesten. 

Miljontals människor följer den flärdfulla ceremonin världen över och reklamvärdet i sammanhanget är oslagbart. 

Bild 1 av 11

Kronprinsessan Victoria ifrågasätts för sitt val att ofta bära H&M:s klänningar.
Bild 2 av 11

Under fjolårets Nobelfest stoltserade Victoria i en klänning från den svenska klädjätten.
Bild 3 av 11

Victoria bar också en klänning från miljardföretaget under prins Carl Philips bröllop.
Bild 4 av 11

H&M kritiseras för att deras sömmerskor i Kambodja och Bangladesh inte kan leva på sina löner.
Bild 5 av 11

Och nu ifrågasätts även Victorias omdöme.
Bild 6 av 11

"Hon är otroligt naiv när det gäller såna här saker", berättar en källa för Stoppa Pressarna och fortsätter:
Bild 7 av 11

"Jag tror helt enkelt inte att hon förstår att det här kan uppfattas som kontroversiellt".
Bild 8 av 11

Victoria är mycket nära vän med H&M-ägaren Karl-Johan Persson och hans familj.
Bild 9 av 11

Även prinsessan Madeleine har nyligen fått kritik för den päls hon bar på prins Gabriels dop.
Bild 10 av 11

Pälsen var gjord av lammungar som slaktas när de bara är några dagar gamla. Prinsessan tog, enligt uppgift, mycket illa vid sig av kritiken och kände sig orättvist behandlad av svenskarna.
Bild 11 av 11

Hovets informationschef Margareta Thorgren vill inte svara på frågor om Victorias val att bära H&M-kläder och hänvisar till H&M.

Under Nobelfesten i fjol valde kronprinsessan Victoria, 40, att bära en klänning från H&M, som ägs av hennes gode vän Karl-Johan Persson, 42. Även vid prins Carl Philips, 38, bröllop stoltserade hon i en vacker H&M-kreation. 

Men nu får Victoria skarp kritik för sina klädval.

Organisationen Fair Action tycker att det är högst anmärkningsvärt att kungahuset så ofta marknadsför den svenska klädjätten. Anledningen: företagets sömmerskor i Kambodja och Bangladesh kan inte leva på sina löner. 
– 2013 kom H&M med löftet att sömmerskorna i leverantörsledet skulle tjäna så mycket pengar så de kunde leva på sin lön. Det finns inga indikationer på att det målet kommer uppfyllas, säger Charlie Aronsson, projektledare på Fair Action, till Svenska Dagbladet